Sider

onsdag den 2. juli 2014

Adana weekend #1

I midten af maj var vi et smut i Adana for at besøge Hasans forældre. Da jeg er i gang med et løbeprogram, pakkede vi løbeskoene i kufferten. Lige ved siden af lejligheden har de nemlig åbnet et stort område med løbebane, tennis- og basketball baner samt et område med skateboard-ramper. Vi startede derfor weekenden ud med løb fra morgenstunden :-)
Efter endt løb skulle der lige køles ned :-) Selv om vi løb inden kl. 9 var det pænt varmt.

Sådan ser løbebanen ud. Det er mere sikkert at løbe herinde, selv om det er lidt kedeligt at løbe i ring, men trafikken i Tyrkiet er ikke det bedste sted at løbe.

Efter løbeturen havde Hasans mor sørget for dejlig tyrkisk morgenmad :-)

Vi nåede også en tur til forældrenes "village house" (landsbyhus), som jeg tidligere har nævnt i dette indlæg. Her er alle grøntsagerne og frugter ved at komme rigtig godt i gang på træerne/planterne. Det er altså virkelig sjovt at gå og se på alle de små frugter, som jeg ellers kun kender i moden form fra grønthandleren. Jeg tog en masse billeder. Jeg aner ikke, om det er interessant for jer med alle disse billeder, men jeg har forsøgt at begrænse mig ;-)
Jeg tror, dette er grapefrugter, da de er for store til at være citroner (og i øvrigt mangler den lille dut i enden)

Granatæble blomster :-) De starter ud som sådan en gummi-agtig skal (nederst i venstre hjørne) og springer så ud som en helt almindelig blomst.

Senere udvikler de sig som blomsten til venstre i billedet, der har tabt "den bløde del" og er ved at blive til et granatæble.

Jeg tror, dette er en aubergine :-)

En helt almindelig kedelig agurk, som vi kender den fra Danmark :-)

Og en tomat

Et selfie :-)

En form for ært

Der ser sådan her ud, når man åbner skalen

Karadut bær, så vidt jeg har forstået hedder denne slags bær "dut" (morbær), men fordi de er sorte hedder disse "kara" (mørk/sort). Vi har også taget billeder af de hvide dut-bær (se længere nede).


Micro små oliven :-) Kan I se dem?

Hvide dut-bær/morbær (disse er ikke modne)


En squash blomst med baby-squash på vej :-)

Disse husker jeg ikke hvad var.

Et lille kig ned langs huset og nogle af planterne/træerne.

Squash plante

Bønner

Dette var egentlig bare for at vise jer, hvor tør jorden er. Det er utroligt, de kan få noget som helst til at gro her, men der bliver også vandet flittigt.

Alle disse små planter er mint :-)


Vindruer

Små ferskner

Dejlig afslappende :-)

Ovenstående salat er lavet af grillet aubergine og peberfrugt. Det smager helt vildt godt!

3 slags morbær :-) I posen hvide tørrede morbær, på tallerkenen friske hvide morbør og i bøtten friske sorte morbær.

Det var alt for denne havetur :-) Senere tog vi ud og så en gammel bro, men den får I lov at høre om i næste indlæg.

1 kommentar:

  1. Hvor er det lækkert med alverdens frugter og grøntsager :)

    SvarSlet