Sider

tirsdag den 10. juni 2014

Besøg fra Danmark #1-1

Så er det endelig blevet tid til at tage hul på fortællingerne fra maj, kun lidt over en måned forsinket :-) Maj startede fantastisk. En rigtig god veninde fra Danmark og hendes kæreste kom på besøg på forlænget weekend.

Jeg glemte fuldstændigt at få taget billeder i dagene, men heldigvis er min veninde glad for sit iPhone kamera, og hun har været så sød at sende sine billeder til mig, så jeg stadig havde noget at dele med jer :-)

De ankom torsdag aften, hvor vi hentede dem i lufthavnen. Derefter tog vi hjem og drak kaffe/the og spiste tyrkiske småkager (som faktisk er ret store).

De havde også lidt lækkerier med fra Danmark, hvilket jeg vidste jer i et kort indlæg i starten af maj. Jeg fik bl.a. Toms Skildpadder, Faxe Kondi og rugbrød. Især Faxe Kondien faldt i god jord!
Beklager mit spøjse udtryk, men jeg syntes I skulle se bordet :-) 

Fredag var en rigtig sightseeing dag, hvor vi fik kigget på Ayasofya (Hagia Sofia) og Sultanahmet Camii (Den blå moske) ude fra og Kapali Carsi (Grand bazar) inde fra ;-). Inden da havde vi sejlet fra Kadikoy, da man får et rigtig godt overblik over Istanbul, når man sejler over Bosphorus.
En lille Simit bod ved Kadikoy havn

Ankomst til Eminönü, der ligger på den sydeuropæiske del af Istanbul, hvor også den gamle bydel med Ayasofya og Sultanahmet Camii ligger. Moskéen til venstre er Yeni Camii (Nye Moské) og den til højre er Süleymaniye Camii (Süleymaniye Moské), som jeg også har skrevet om i dette indlæg.

Den Blå Moské

Vi startede "ekspeditionen" i Grand Bazar ud med at lede efter den "han", jeg havde besøgt under min fotovandring. Det lykkedes efter et par forsøg :-)

Det er denne lille trappe, man skal kende, for at kunne komme op på taget ;-)

I han'en findes en lille cafe, som de færreste turister kender. Der er derfor fred og ro, selv om cafeen ligger så tæt på bazaren. Vi valgte at tage en lille the-pause ved cafeen.

Det viste sig at være en god ide, for vi endte efterfølgende med at rende rundt i bazaren i flere timer. Jeg tror, vi nåede alle gader igennem mindst én gang. Vi fik dog ikke købt det vilde, men sjovt var det alligevel.

Mig med min længe ventede frokost. Vi fik lov at vente over 40 minutter på en kebab! Det sted besøger vi ikke igen, selv om maden var ganske fin.

Masser af Turkish Delights
Fiskere på Galata Broen

Om aftenen havde Hasan lejet en bil, så han kom og hentede os efter arbejde. Vi kørte til Ortaköy for at spise aftensmad tæt ved Bosphorus Broen.

De resterende billeder får I en anden dag, ellers bliver dette indlæg vist alt for langt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar