Sider

lørdag den 26. april 2014

Bazaar district #2

I mandags skrev jeg om min gåtur i Bazaar district mandagen før og allerede dagen efter, altså tirsdag i sidste uge, var jeg igen i Bazaar district, men denne gang for at deltage i endnu en fotovandring med fotografen Monica. Jeg deltog også på sådan en fotovandring i slutningen af januar. Den fortalte jeg om her.

Denne dag var dejlig varm og solrig, så det var helt perfekt. Turen foregik i området omkring Grand Bazar, hvor vi ud over selve bazaren også fandt en masse små (og noget mere fredelige) kroge. Fotovandringens hovedformål var "rooftops", altså tagene omkring bazaren. Ud over at turene op ad de små gamle trapper op til tagene er helt fantastiske, så er udsigten deroppe fra også helt ubeskrivelig. Det var en FED oplevelse.

Først lidt billeder fra selve bazaren:





Dette er en såkaldt "han", hvilket er de områder, som de gamle karavanefolk på silkeruten brugte på deres vej langs silkeruten. Dem er der rigtig mange af i bazaren, men man skal kende de små smutveje, hvis man gerne vil finde dem :-) Denne her var super skøn:



Dette tag er fra samme "han" som ovenstående:









Alle ovenstående billeder var fra den samme "han". Den var så charmerende, at jeg havde svært ved at styre min foto lyst ;-) Dette er fra en anden "han", som vi kun lige kiggede ind i:

Tænk engang hvor meget historie der ligger gemt i disse sten :-)


Tilbage i selve bazaren:

Et kig en til en mands værksted:

Endnu en tagtop, denne gang med super udsigt over selve bazaren og dens små snørklede gader. Måske nogen kan genkende disse tagtoppe fra James Bond, Skyfall?:


Samme tagtop som ovenstående, bare taget den anden vej, så I kan se, hvordan selve taget egentlig ser ud:

Her er vi på bazarens anden etage, som består af en masse små værksteder:



Dette er nede fra selve bazaren. Jeg er vild med de farverige lamper. En dag skal jeg have nogle stykker med til Danmark:

Her er vi på vej væk fra bazaren, men stadig i et område med mange små butikker. Her er vi i kobber-området:

Små olielamper. Jeg modstod fristelsen til at gnide på lamperne ;-) haha

SKØNNE skåle. Nogle helt nye og shiny og nogle gamle og med en flot patina. Dem tænker jeg også, at jeg må eje nogen af en dag :-)

Masser af kæmpenøgler. Om de passer til nogen døre, ved jeg ikke, men smukke var de.


En mand i hans lille kobberværksted:

Endnu et værkstedsområde:


På vej op til endnu en tagtop:

På vejen mødte vi lige endnu et kobberværksted:


Oppe på taget:

Fed udsigt over Galata Broen:

Og på sådan en tagtop vokser der altså også et træ! Det er rimelig vildt synes jeg:

Vi fik en flink mand til at hente the til os. Så skønt at sidde deroppe og drikke the :-)

Efter tagtoppene fik vi en god frokost, og så gik turen til en mindre moske, som jeg har glemt navnet på. Den ligger oven på Spice bazaren, der er en lille bazar primært med krydderier og tørret frugt/nødder:


Det er nok den smukkeste af de mosker, jeg har set. Fordi den er lille, er den FYLDT med smukke blå kakler. Det er altså meget mere mig end den blå moske (som jeg undskyld undskyld stadig mangler at fortælle jer om :-) ):

Flotte detaljer:

Det var så den fotovandring. Jeg havde som sagt en virkelig god tur, og jeg var meget glad for at være taget med, selv om det koster lidt, når man sådan har guide på. Jeg ville virkelig gerne prøve at finde nogle af tagtoppene igen på egen hånd, men jeg tvivler faktisk på, om jeg kan. Nu må vi se :-) Søndagen efter denne vandring var vi i området igen, men vi havde fuldstændigt glemt, at bazaren er lukket om søndagen, så vi fik kun udforsket området omkring bazaren. Selve bazaren planlægger jeg at besøge meget snart igen for at se, om jeg kan finde nogle af de smukke steder igen :-)

2 kommentarer:

  1. Smukke billeder Julie, man får så meget lyst til at komme ned og besøge dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen du skal da være så velkommen Tine ;-)

      Slet