Sider

tirsdag den 4. marts 2014

Fotovandring

Allerede inden jeg flyttede til Istanbul, blev jeg medlem af en Facebook gruppe ejet af en fotograf i Istanbul, der arrangerer fotovandringer. Formålet er at komme rundt i gaderne af Istanbul og finde omgivelser, bygninger, gader og små detaljer at fotografere, men man er også meget velkommen til at deltage uden kamera, hvis man bare gerne vil ud og opleve byen.

Fotografen hedder Monica og er selv udenlandsk, jeg fik ikke lige fat i hendes nationalitet, så fotovandringerne foregår på engelsk.

Jeg har længe gerne ville deltage i disse vandringer, da jeg gerne vil lære byen bedre at kende, og samtidig ville det være en god mulighed for at møde nye mennesker. Desværre har det bare været umuligt for mig at deltage ind til nu, for hver gang jeg tilmeldte mig, kom der noget i vejen. Enten et uønsket forlænget ophold i Danmark, sygdom eller andet. Men d. 30. januar lykkedes det endelig :-)

Jeg deltog i vandringen: Galata/Golden Horn/Balat, der foregår på den europæiske side af byen. Vi startede ved toppen af Galata tårnet, der er ret ikonisk for den nordeuropæiske del af byen. Derfra gik vi ned mod Persembe Pazari, der betyder Onsdags marked, hvorefter vi tog en færge langs med Det Gyldne Horn til området kaldet Balat.

Undervejs på turen besøgte vi en gammel faldefærdig bygning, der bestemt har set sine bedre dage, men alligevel vidner om en spændende historie med en masse sjove detaljer. Vi besøgte en gammel bank, der i dag fungerer som event-sted med bibliotek og cafe. Så var der de mange små pudsige butikker på onsdags markedet og et par kirker.

Jeg fik langt fra taget billeder alle steder, da jeg havde travlt med bare at suge indtryk til mig, men her er et lille udpluk af mine billeder, som er en blanding af almindelige "turist-billeder" og mine mere eller mindre vellykkede forsøg på at være kreativ :-)



Der er vist gået mange mange trin på denne trappe gennem tiden!



Væggene i huset har først været røde, så gule og til sidst grønne.






Dette billede er taget på 3. etage! Der må være god næring i den væg :-)





















Jeg tror, det er meget godt, jeg ikke har planer om at blive fotograf :-) Men jeg havde en dejlig eftermiddag, og jeg skal helt sikkert med på sådan en fotovandring igen en anden dag.

4 kommentarer:

  1. Rigtig fine billeder og en god måde at lære sin by at kende.
    Jeg er specielt vild med den lille grafittimand og hans kat :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja, den lille mand er ret sød. Og så synes jeg, det er ekstra sjovt, at nogen har tilføjet et kamera til hans hånd :-)
      Mvh. Julie

      Slet
    2. Sikke en god idé! Og rigtig flotte billeder du har fået taget. Det må have været en inspirerende dag.

      Slet
  2. Tak for kigget :)
    Fine billeder.

    SvarSlet